PRAG - JAN SAUDEK

I midten av 70-årene fantes et populært plakatgalleri i Oslo på Grunneløkka. Jeg kjente tilfeldigvis eieren. En gang, mens vi snakket om bildene, pekte han på et av plakatene : "Dette her kan jeg nesten ikke skaffe nok av" og pekte på plakaten som forestilte en liten baby i armene på en håret mannsfigur.
Etter hvert har jeg lært meg at bildet er laget av den tsjekkiske fotografen Jan Saudek. Han er verdenskjent for sine håndkolorerte fotografier. Elegante med erotiske antydninger, smågroteske og surrealistiske tablåer av mennesker i lett forfallene miljøer. Han har utgitt flere bøker allerede under kommunist-tiden og enda flere etter fløyelsrevolusjonen. Har stilt ut verden over og i 2010 var en av gjestene ved Nordic Light.
For kort tid siden var jeg i Prag og helt tilfeldig midt i turiststrøket sto jeg foran hans permanente galleri i Celetná 9, Prague 1. Det var absolutt vert et besøk. Stort, flott lokale, mange gamle, kjente bilder og enda flere nye. De samme motivkretsene gjennomført med den samme elegansen. Men når man har sett så mange av hans bilder på en gang ble det mange gjentagelser og man trøtner lit til slutt.
På vei ut spurte jeg damen som tok imot inngangspengene og solgte trykksaker i resepsjonen om en annen tsjekkisk fotograf - Josef Sudek. Min store idol gjennom min yrkesliv. Det ble en annen historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar