JOSEF SUDEK

I dag bør man ikke oppsøke nye plasser uten å orientere seg på Internett på forhånd. Det gjorde jeg i Prag. Sudek er Tsjekkias og Prags store fotograf og jeg forventet at minnesmerkene, visningsstedene for hans bilder sto i kø når jeg kom dit. Med adressen til hans gamle atelier i lomma dro jeg dit for å oppleve det. På fasaden en stilig minibyste og plakett gjorde meg optimistisk. Kun håndskrevet ringeklokkelapp - forsiktig trykk - ingen reaksjon. Hardere og lengre trykk - venting - fortsatt ingen reaksjon. Etter hvert noen går ut av huset, jeg slipper inn. Enda en port til gårdsplass med hjemmelaget plakat. Lukket, ingen ringeklokke. En man kommer inn fra gaten sammen med en fra huset. Han hadde samme ærend. Vi ble sluppet inn på gårdsplassen, omringet av høye hus fra alle kanter. På den ene siden små trer og busker, masse grønne vekster og midt i blant disse et lite hus på et plan, med spiss tak og store rutete vinduer. Samme hjemmelagde plakaten på døren, ingen hjemme. Mannen mener at det skal komme neon snart. En ung dame dukket opp etter hvert, lit hektisk og nervøs. Vi ble sluppet inn, jeg fortalte at jeg kom for å se Sudeks atelier. Hun forklarer at her sto hans atelier, den måtte rives men bygget opp mest mulig likt og brukes av henne som studio og også som fotogalleri. Nå hang masse små bilder, vanlig bestillingsbilder, til tørk på klessnorer. Jeg ble vist et lite bakrom, der sto en gammel fotolampe, i hjørnet en betongkumm hvor han skyllte bildene. I arbeidsrommet sto et lite bord med noen få bøker som man kan kjøpe i alle butikker. Jeg ble veldig skuffet og kanskje  nokså sur også. Takket for fremvisningen og gikk.
På Internett fant jeg hjemmesiden til den samme foretak: http://www.prague.net/sudek-atelier
Beskrivelsen av bygget, driften og intensjonen av foretaket med et bilde som gjenspeiler lit av Sudeks ånd gir et helt annen inntrykk enn jeg fikk. Hadde jeg lest det på forhånd ville jeg ha tenkt at jeg var der bare på lit feil tidspunkt. Jeg fikk ganske dårlig samvittighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar