GAMLE FOTOGRAFIER

På 60 og begynnelsen av 70 talet var ennå en god del av den opprinnelige bebyggelsen på Oslo øst intakt. I sidegatene ved Grønlands torg og i Schweigaardsgaten  lå små sjapper av brukthandlere. Også noen større skur med brukte møbler og annet. Jeg trålet ofte disse stedene om kapp med min venn Robert Meyer på jakt etter gamle fotografier. Det beste funnet mit var et lite daguerotypi  ifølge selger en kliche, kjøpt av meg for noen få kroner. - Underlig å tenke på hva folk hengte på veggene utenom de vanlige familiebildene for bare noen få 10 år tilbake. Det meste av fotografiene jeg så var avfotograferte små skulpturer. Forstørret opp til 50x60 cm og innrammet i tunge brune rammer. Her er 2 av de mest sette motivene. Opprørende var å finne gamle album for innstikkbilder, hvor bildene var tatt ut og sansynnligvis kastet, mens selve albumet var tatt vare på.

Lykken var stor når jeg støtte på noen Wilse bilder. Flotte landskapsbilder i store formater og nydelig utførte kopier i de samme tunge rammene. Jeg kjøpte disse to, jeg burde ha tatt  flere. Med noe etterpåklokskap kan man si at han oppnådde noe av det vi fotografer ser på som en selfølgelighet i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar